Steuler Industriewerke.
De fabriek werd in 1917 opgericht door Georg Steuler in Höhr-Grenzhausen. Steuler bereikte een creatieve piek in de jaren 60 en 70 en is nu het meest bekend door de 'Zyklon', 'Facette', en de 'Continua'- series van ontwerper Cari Zalloni. De meeste vazen van Steuler zijn van bovengemiddelde kwaliteit. Op de bodem staat een ST-monogram in reliëfdruk. Het woord Germany wordt niet gebruikt.
Steuler was tot 1996 gevestigd in Höhr-Grenzhausen. Van 1994-1996 werd het keramiek gemaakt door de firma Tonart Ververs, maar door gebrek aan belangstelling sloot dat bedrijf in 1996. Steuler Fliesen GmbH, vanaf 1984 een zelfstandig onderdeel van Steuler, bestaat nu nog. Aan de Georg Steuler Strasse 175 in Höhr-Grenzhausen worden nu tegels en producten als kunststof buizen en vuurvaste systemen gemaakt.
Cari Zalloni overleed in juli 2012.
Steuler was tot 1996 gevestigd in Höhr-Grenzhausen. Van 1994-1996 werd het keramiek gemaakt door de firma Tonart Ververs, maar door gebrek aan belangstelling sloot dat bedrijf in 1996. Steuler Fliesen GmbH, vanaf 1984 een zelfstandig onderdeel van Steuler, bestaat nu nog. Aan de Georg Steuler Strasse 175 in Höhr-Grenzhausen worden nu tegels en producten als kunststof buizen en vuurvaste systemen gemaakt.
Cari Zalloni overleed in juli 2012.
Steuler Industriewerke.
The concern was founded by Georg Steuler in Höhr-Grenzhausen in 1917. Steuler reached the very top artistically in the 60s and 70s and gained most fame by the 'Zyklon', 'Facette', and 'Çontinua' series from designer Cari Zalloni. Most vases from Steuler are of above-average quality.On the bottom we can read an ST Monogram in relief print. The word Germany is not used.
Until 1966 Steuler was established in Höhr-Grenzhausen. From 1994-1996 ceramics were manufactured by The Tonart Ververs concern, but the business ceased to exist due to lack of interest in their products in 1996. Steuler Fliesen GmbH, from 1984 an independentpart of Steuler, exists to this day. Nowadays at 175 Georg Steuler Strasse in Höhr-Grenzhausen tiles and products like synthetic tubesand refractory systems are manufactured.
Cari Zalloni died in July 2012.
De cursor op de landkaart geeft het adres van Steuler aan / The cursor on the map indicates Steuler’s address.
Until 1966 Steuler was established in Höhr-Grenzhausen. From 1994-1996 ceramics were manufactured by The Tonart Ververs concern, but the business ceased to exist due to lack of interest in their products in 1996. Steuler Fliesen GmbH, from 1984 an independentpart of Steuler, exists to this day. Nowadays at 175 Georg Steuler Strasse in Höhr-Grenzhausen tiles and products like synthetic tubesand refractory systems are manufactured.
Cari Zalloni died in July 2012.
De cursor op de landkaart geeft het adres van Steuler aan / The cursor on the map indicates Steuler’s address.
Vaas met vorm nr. 556/10 / Vase with form nr. 556/10.
Vaas met vorm nr. 516/20 / Vase with form nr. 516/20.
Serie kandelaars / Series of candles. Decor: 'Continua'. Design: Cari Zalloni, 1966.
Vaas met vorm nr. 4220/1 / vase with form nr. 4220/1.
Vaas met vorm nr. 3766/2 / vase with form nr. 3766/2.
Serie vazen / serie of vases.
|
Van 1948 tot 1982 was Theo Homrich als bedrijfsleider bij Steuler werkzaam. In deze tijd ontwikkelde hij bijna alle glazuren en leverde daarnaast ook nog vorm- en decorontwerpen. Hij was door al deze activiteiten voor een groot deel van het succes van de onderneming verantwoordelijk. Kort voor hij zijn functie neerlegde in 1982 gaf hij opdracht aan de bekende keramist Heiner Balzar om een serie keramiek te ontwerpen die, hoewel ze als serieproduct gemaakt zou moeten worden toch het karakter van unicum moest hebben. Heiner Balzar ontwierp daarop negen vazen, twee kandelaars en een schaal die onder de naam 'Objekte' beroemd zouden worden. De zeven glazuren waarmee ze afgewerkt werden ( Lava, Basalt, Magma, Kiesel, Travertin, Merkur und Graphit) waren een ontwikkeling van Liesel Homrich.
De vervaardiging startte in 1983 en werd in 1986 weer beëindigd. Aansluitend werd nog een kleine papierhouder ontworpen die alle objecten voorstelde.
From the years 1948 until 1982 Theo Homrich was in charge of Steuler. During that time he developed almost all enamels. Besides he delivered shape and decoration designs. Because of all these activities he was to a large extent accountable for the success of the enterprise. Short before he was to resign in 1982 he ordered the well-known ceramic artist Heiner Balzar to design a series of ceramics which,although they were to be manufactured as a series product, would however have the nature of a single copy. Following this idea Heiner Balzar designed nine vases, two candlesticks and a dish that would be famous under the name ‘Objekte’ . The seven enamels with which they were to be finished off (Lava, Basalt, Magma, Kiesel, Travertin, Merkur und Graphit) were a development by Liesel Homrich.
Production started in 1983 and did not continue in 1986. Shortly after a small paperweight (???)was designed, representing all objects.
Monogram van Steuler dat vanaf 1960 werd gebruikt / mark of Steuler that was used from 1960 onwards.
Het oude monogram van Steuler / old mark of Steuler.
Suikerpotje, onderdeel van een servies, serie 250 / sugar bowl, part of tableware, serie 250.
Vaas met vorm nr. 310/25 / vase with form nr. 310/25.
Vaas met vorm nr. 315/25 / vase with form nr. 315/25.
Vaas met vorm nr. 318/20 / vase with form nr. 318/20.
Steuler produceerde vazen met roodbruine klei tot het einde van 1959 en op de bodem werd in reliëf een merk meegegoten. Vanaf die tijd werd er witte klei gebruikt en vanaf 1960 werden de vazen uitgevoerd met een nieuw merk zoals bij de meeste vazen hierboven te zien is. Gedurende een korte periode zijn er dus vazen geproduceerd met witte klei en met het oude merk. Waarschijnlijk werd in 1960 overgeschakeld op massaproductie.
Steuler produced vases from red-brown clay until the end of 1959 casting a brand in relief at the bottom. After that time white clay was used and from 1960 onwards the vases were produced with a new brand as to bes een with most vases above. So, for a short time vases were manufactured from white clay and with the old brand. Presumably the concern switched to mass production in 1960.