Schlossberg Keramik.
Het bedrijf werd opgericht door Theodore en Ilse Stephan in Langenaubach in 1946. Het was een betrekkelijk kleine maar erg succesvolle onderneming , vooral gedurende de jaren -50. Net als andere bedrijven schakelde het halverwege de jaren-60 over op de productie van populaire lavaglazuur decoren.
De ontwerpster Liesel Spornhauer was in dienst voor een korte periode tot 1959, nadat ze in begin
jaren-50 bij Dümler & Breiden was weggegaan. In 1962 vormde zij samen met Bodo Mans een groep van artiesten en designers, genaamd 'Muffel'. Behalve het maken van schilderijen en beelden was de groep ook betrokken bij het ontwerpen van keramiek en probeerde de prachtige kleuren van allerlei glazuren te combineren met een nieuwe manier van oppervlaktestructuur en glazuursamenstelling. Zij moeten geinspireerd zijn door hun werk bij verschillende West Duitse keramiekfabrieken en andersom heeft hun werk later weer dat van deze bedrijven beïnvloed.
Na het vertrek van Liesel werd Ilse Stephan de belangrijkste ontwerper. Hans Welling, die ook voor Ruscha en Ceramano had gewerkt, kwam in dienst van Schlossberg.
De ontwerpster Liesel Spornhauer was in dienst voor een korte periode tot 1959, nadat ze in begin
jaren-50 bij Dümler & Breiden was weggegaan. In 1962 vormde zij samen met Bodo Mans een groep van artiesten en designers, genaamd 'Muffel'. Behalve het maken van schilderijen en beelden was de groep ook betrokken bij het ontwerpen van keramiek en probeerde de prachtige kleuren van allerlei glazuren te combineren met een nieuwe manier van oppervlaktestructuur en glazuursamenstelling. Zij moeten geinspireerd zijn door hun werk bij verschillende West Duitse keramiekfabrieken en andersom heeft hun werk later weer dat van deze bedrijven beïnvloed.
Na het vertrek van Liesel werd Ilse Stephan de belangrijkste ontwerper. Hans Welling, die ook voor Ruscha en Ceramano had gewerkt, kwam in dienst van Schlossberg.
Schlossberg Keramik.
The concern was founded in Langenaubach in 1946 by Theodore and Ilse Stephan. It was a relatively small, but very successful business, especially during the 50s. Just like other concerns it switched to the manufacture of popular lava decorations in the mid-sixties.
The female designer Liesel Spornhauer was employed for a short time until 1959, after she had left Dùmler and Breiden at the beginning of the 50s. In 1962, together with Bodo Mans, she was part of a group of artists and designers , named ´Muffel´. Apart from making paintings and sculptures the group was also involved in designing ceramics. It tried to combine the splendid colours of all kinds of enamels with a new way of surface structures and enamel consistency.The members of the group must have been inspired by their work at various West-German ceramics concerns and vice-versa their work influenced the later work of these concerns.
After Liesel left the concern, Ilse Stephan became the most important designer. Hans Welling, who had also been working for Ruscha and Ceramano, was employed by Schlossberg.
The female designer Liesel Spornhauer was employed for a short time until 1959, after she had left Dùmler and Breiden at the beginning of the 50s. In 1962, together with Bodo Mans, she was part of a group of artists and designers , named ´Muffel´. Apart from making paintings and sculptures the group was also involved in designing ceramics. It tried to combine the splendid colours of all kinds of enamels with a new way of surface structures and enamel consistency.The members of the group must have been inspired by their work at various West-German ceramics concerns and vice-versa their work influenced the later work of these concerns.
After Liesel left the concern, Ilse Stephan became the most important designer. Hans Welling, who had also been working for Ruscha and Ceramano, was employed by Schlossberg.
Schlossberg gebruikte voor de vervaardiging van de vazen altijd witte klei. Sommige vazen hebben als merk een T en een S die over elkaar staan, waarschijnlijk naar één van de oprichters Theodore Stephan. De vormnummers staan gegraveerd in de onderkant of zijn in de vorm meegegoten en dan liggen ze er bovenop. Liggende of schuine streepjes werden nooit gebruikt. De nummers staan op twee aparte regels, in het midden van de bodem. Meestal werd een herkenbaar lettertype gebruikt dat iets groter is dan dat van de meeste bedrijven (zie foto hieronder), maar het kan ook wel heel anders zijn.
Het succes dat de firma had in de 50- en 60-er jaren bleef niet voortduren en het bedrijf sloot haar deuren in 1975, toen overal de populariteit van dit keramiek begon af te nemen.
Schlossberg usually availed itself of white clay for the manufacture of the vases. Some of the vases have been branded with the letters T and S right on top of each other, probably after one of the founders Theodore Stephan.
The shape numbers have been engraved at the bottom or have been cast in the shape, resulting in lying on top. Hyphens or slashes weren ever applied. The numbers are put on two separate Lines, at the centre of the bottom. Most of the time a recognizable letter type was applied, a little larger than was customary at most concerns see photograph below, but it is quite possible that it was different.
The success of the concern in the 50s and 60s did not last and the business closed its doors in 1975, at a time when the popularity of these ceramics started to decrease.
Het succes dat de firma had in de 50- en 60-er jaren bleef niet voortduren en het bedrijf sloot haar deuren in 1975, toen overal de populariteit van dit keramiek begon af te nemen.
Schlossberg usually availed itself of white clay for the manufacture of the vases. Some of the vases have been branded with the letters T and S right on top of each other, probably after one of the founders Theodore Stephan.
The shape numbers have been engraved at the bottom or have been cast in the shape, resulting in lying on top. Hyphens or slashes weren ever applied. The numbers are put on two separate Lines, at the centre of the bottom. Most of the time a recognizable letter type was applied, a little larger than was customary at most concerns see photograph below, but it is quite possible that it was different.
The success of the concern in the 50s and 60s did not last and the business closed its doors in 1975, at a time when the popularity of these ceramics started to decrease.