Dümler & Breiden.
De fabriek startte haar produktie in 1883 en was gevestigd in Höhr-Grenzhausen, een plaats die bekend werd vanwege de vele keramiekfabrieken. De oprichters waren Peter Dümler (7/11/1860 - 19/04/1907) en zijn zwager Albert Breiden (12/06/1860 - 27/05/1926). Peter was ontwerper en was opgeleid door Reinhold Hanke & Simon Peter Gerz. Albert, die was opgeleid door zijn oom S.P. Gerz leidde het bedrijf. Peter overleed in 1907 en Albert nam het bedrijf over, met de hulp van Bertha, de weduwe van Peter. Paul Dümler, de zoon van Peter, volgde zijn vaders voetsporen en ontwierp de Terra Sigillata serie (het werk was gebaseerd op een stijl van het oude Romeinse aardewerk). Zijn carriere was echter zeer kort want hij kwam niet terug uit de oorlog. In 1918 kwam een neef, Ernst Dümler, bij het bedrijf en nam zijn plaats over. In 1913 had Albert zijn aandeel in het bedrijf verkocht. Na de 1e wereldoorlog leidde Albert met de hulp van zijn beide zoons, Adolf en Hermann, het bedrijf van S.P. Gerz. Albert overleed in mei 1926 toen hij 65 jaar was en Hermann nam de leiding over het bedrijf van S.P. Gerz over.
In het begin werd er veel traditioneel aardewerk geproduceerd zoals bierkannen, punchbowls en bekers. Na de oorlog, tijdens de 'keramiek-boom' van de 50- en 60-er jaren, maakte het bedrijf een periode van sterke groei door. D&B was van 1930 tot eind 1980 één van de toonaangevende keramiekfabrieken. De productie van bierkannen was het grootst tussen 1890 en de jaren-30 van de vorige eeuw. De productie van bierkannen stopte in 1957.
Een serie bijzondere vazen werd ontworpen en is herkenbaar aan het merk 'RELIEF' aan de onderzijde.
Aan het eind van de jaren 60 ontwikkelde men een koperkleurig glazuur, waar fijne koperdeeltjes in verwerkt zijn. Het geeft in het licht een schitter-effect. De kwaliteit van de meeste vazen is erg hoog. Men liet nooit een vaas de fabriek verlaten waar iets aan mankeerde. Dümler & Breiden was erg succesvol maar liep achter op de marktleiders van die tijd Ruscha en Scheurich. Het bedrijf sloot de deuren in 1995.
Dümler & Breiden. Rathausstraße 56/57, Bahnhofstraße 39/41, daarna Schulstraße 8/10, Höhr, Hesse-Nassau, Pruisen. (later Höhr-Grenzhausen, Rhineland-Palatinate). Kunststeinzeugfabrik und Zinngiesserei.
Ontwerpers die bij Dümler & Breiden in dienst waren zijn naast Peter Dümler: Paul Zimmerling van 1951 tot 1961 en later weer van 1968 tot 1973, Rudolf Christmann,van 1952-1966. Hij ging later naar Carstens. Verder nog Rudolf Kügler en Albin Camillo Müller. Verkoper bij Dümler & Breiden was Joh. Korzilius.
In het begin werd er veel traditioneel aardewerk geproduceerd zoals bierkannen, punchbowls en bekers. Na de oorlog, tijdens de 'keramiek-boom' van de 50- en 60-er jaren, maakte het bedrijf een periode van sterke groei door. D&B was van 1930 tot eind 1980 één van de toonaangevende keramiekfabrieken. De productie van bierkannen was het grootst tussen 1890 en de jaren-30 van de vorige eeuw. De productie van bierkannen stopte in 1957.
Een serie bijzondere vazen werd ontworpen en is herkenbaar aan het merk 'RELIEF' aan de onderzijde.
Aan het eind van de jaren 60 ontwikkelde men een koperkleurig glazuur, waar fijne koperdeeltjes in verwerkt zijn. Het geeft in het licht een schitter-effect. De kwaliteit van de meeste vazen is erg hoog. Men liet nooit een vaas de fabriek verlaten waar iets aan mankeerde. Dümler & Breiden was erg succesvol maar liep achter op de marktleiders van die tijd Ruscha en Scheurich. Het bedrijf sloot de deuren in 1995.
Dümler & Breiden. Rathausstraße 56/57, Bahnhofstraße 39/41, daarna Schulstraße 8/10, Höhr, Hesse-Nassau, Pruisen. (later Höhr-Grenzhausen, Rhineland-Palatinate). Kunststeinzeugfabrik und Zinngiesserei.
Ontwerpers die bij Dümler & Breiden in dienst waren zijn naast Peter Dümler: Paul Zimmerling van 1951 tot 1961 en later weer van 1968 tot 1973, Rudolf Christmann,van 1952-1966. Hij ging later naar Carstens. Verder nog Rudolf Kügler en Albin Camillo Müller. Verkoper bij Dümler & Breiden was Joh. Korzilius.
Dümler & Breiden.
The factory started production in 1883 and was established in Höhr-Grenzhausen, a town renowned for its many ceramics factories. The founders were Peter Dümler (7/11/1860 – 19/04/1907) and his brother-in-law Albert Breiden (12/06/1860 – 27/05/1926).
Peter was designer and educated by Reinhold Hanke & Simon Peter Gerz. Albert, educated by his uncle S.P. Gerz was in charge of the concern. Peter died in 1907 and Albert took over the oncern with the help of Bertha, Peter’s widow. Paul Dümler, Peter’s son, followed the footsteps of his father and designed the Terra Sigillata series (this work was based on the style of the old Roman earthenware).
His career was very short however for he did not come back from the war. In 1918 a cousin named Ernst Dümler joined the concern and took his place. In 1913 Albert had sold his share in the concern. After WW I Albert managed the S.P. Gerz concern with the help of his two sons, Adolf and Hermann. Albert died in May 1926 at the age of 65 and Hermann was appointed manager of the S.P.Gerz concern.
From the start a lot of traditional earthenware was manufactured like beer jugs, punch bowls and mugs. After the war, during the so called ‘ceramics boom’ of the 50s and 60s, the concern enjoyed a period of strong growth. From 1930 until the end of 1980 D & B was one of the leading ceramics factories. Production of beer jugs was largest between 1890 and the 30-s of the previous century. Beer jug production ceased in 1957. A series of special vases was designed to be recognised by the brand ‘RELIEF’ at the bottom.
By the end of the 60s a copper-coloured glaze was developed, in which copper parts were processed.
This lends a brillant effect when placed in light.The quality of most vases is supreme. Faulty vases were not in any circumstance allowed to leave the factory.
Dümler & Breiden were very successful but lagged behind on the industry leaders of those days: Ruscha and Scheurich. The concern closed its doors in 1995.
Dümler & Breiden. Rathausstrasse 56/57, Bahnhofstrasse 39/41, later on Schulstrasse 8/10, Höhr, hesse-Nassau, Prussia. (later on Höhr-Grenzhausen, Rhineland-Palatinate). Kunststeinzeugfabrik und Zinngieserei.
Designers employed at Dümler & Breiden, apart from Peter Dümler were: Paul Zimmerling from the years 1951 to 1961 and some time later again from 1968 to 1973, Rudolf Christmann designed from 1952 to 1966 for them, to leave for Carstens some time later. Besides there were the designers Rudolf Kügler and Albin Camillo Müller. Employed at the Sales Department at Dümler & Breiden was Joh. Korzilius.
Peter was designer and educated by Reinhold Hanke & Simon Peter Gerz. Albert, educated by his uncle S.P. Gerz was in charge of the concern. Peter died in 1907 and Albert took over the oncern with the help of Bertha, Peter’s widow. Paul Dümler, Peter’s son, followed the footsteps of his father and designed the Terra Sigillata series (this work was based on the style of the old Roman earthenware).
His career was very short however for he did not come back from the war. In 1918 a cousin named Ernst Dümler joined the concern and took his place. In 1913 Albert had sold his share in the concern. After WW I Albert managed the S.P. Gerz concern with the help of his two sons, Adolf and Hermann. Albert died in May 1926 at the age of 65 and Hermann was appointed manager of the S.P.Gerz concern.
From the start a lot of traditional earthenware was manufactured like beer jugs, punch bowls and mugs. After the war, during the so called ‘ceramics boom’ of the 50s and 60s, the concern enjoyed a period of strong growth. From 1930 until the end of 1980 D & B was one of the leading ceramics factories. Production of beer jugs was largest between 1890 and the 30-s of the previous century. Beer jug production ceased in 1957. A series of special vases was designed to be recognised by the brand ‘RELIEF’ at the bottom.
By the end of the 60s a copper-coloured glaze was developed, in which copper parts were processed.
This lends a brillant effect when placed in light.The quality of most vases is supreme. Faulty vases were not in any circumstance allowed to leave the factory.
Dümler & Breiden were very successful but lagged behind on the industry leaders of those days: Ruscha and Scheurich. The concern closed its doors in 1995.
Dümler & Breiden. Rathausstrasse 56/57, Bahnhofstrasse 39/41, later on Schulstrasse 8/10, Höhr, hesse-Nassau, Prussia. (later on Höhr-Grenzhausen, Rhineland-Palatinate). Kunststeinzeugfabrik und Zinngieserei.
Designers employed at Dümler & Breiden, apart from Peter Dümler were: Paul Zimmerling from the years 1951 to 1961 and some time later again from 1968 to 1973, Rudolf Christmann designed from 1952 to 1966 for them, to leave for Carstens some time later. Besides there were the designers Rudolf Kügler and Albin Camillo Müller. Employed at the Sales Department at Dümler & Breiden was Joh. Korzilius.
Links: vorm nr. 338-18, midden en rechts: vorm nr. 172-25 met bijna 1 cm verschil in hoogte, waarschijnlijk zijn er verschillende mallen gebruikt in de jaren dat ze geproduceerd zijn.
Left: form nr. 338-18, middle and right: form nr. 172-25, there is almost 1 cm difference in height, probably two different moulds have been used over the years they were produced.
Left: form nr. 338-18, middle and right: form nr. 172-25, there is almost 1 cm difference in height, probably two different moulds have been used over the years they were produced.
Boven: vaas met vorm nr. 135-20 en onder vorm nr. 141-15.
Above: vase with form nr. 135-20 and below form nr. 141-15.
Vaas met vorm nr. 116/30(boven) en vaas met vorm nr. 121/21(onder).
Vase with form nr. 116/30(above) and vase with form nr. 121/21(below).
Vaas met vorm nr. 481/18. Vase with form nr. 481/18.
Schaal met vorm nr. 540 / dish with form nr. 540.
Schaal met vorm nr. 369-18 / small dish with form nr. 369-18.
Wandvaasje met vorm nr. 601, hoogte 11 cm / Wall vase with form nr. 601, height 11 cm.
Vazen met vorm nr. 127-10 / vases with form nr. 127-10.
Vaas met vorm nr. 1054/22.
Vazen met vorm nr. 334-21.
Vaas met vorm nr. 270/10.
Bovenstaand vaasje is uitgevoerd met een reliëfachtig streepdecor. Deze manier van afwerken was een patent van Dümler & Breiden en heette 'Terramar'. Boven het vormnummer is vaag te lezen de afkorting van 'gesetzlich geschützt'.
De typische organische vorm van de vaasopening noemde men 'Fischmaul' en was kenmerkend voor het einde van de jaren-40 en het begin van de jaren-50.
The small vase above has been carried out with a relief-like striped decoration. This way of finishing off was a Dümler & Breiden patent named ‘Terramar’. Above the shape number the abbreviation of ‘gesetzlich geschützt’ can vaguely be red.
The typical, organic shape of the vase opening was called ‘Fischmaul’ and was characteristic for the final 40s and the start of the 50s.
De typische organische vorm van de vaasopening noemde men 'Fischmaul' en was kenmerkend voor het einde van de jaren-40 en het begin van de jaren-50.
The small vase above has been carried out with a relief-like striped decoration. This way of finishing off was a Dümler & Breiden patent named ‘Terramar’. Above the shape number the abbreviation of ‘gesetzlich geschützt’ can vaguely be red.
The typical, organic shape of the vase opening was called ‘Fischmaul’ and was characteristic for the final 40s and the start of the 50s.
Vaas met vorm nr. 965-17 / vase with form nr. 965-17.
Asbak uit de serie 'Studio', vorm nr. 75 / ashtray from the 'Studio' series, form nr. 75.
Vaas met vorm nr. 1139-13 / vase with form nr. 1139-13.
Vaas met vorm nr. 1000, hoogte: 8cm / vase with form nr. 1000, height: 8cm.
Schaal met vorm nr. 1096 / dish with form nr. 1096.
Schaal met vorm nr. 1097 / dish with form nr. 1097.
Vazen met vorm nr. 484/26.
Vaas met vorm nr. 340-30.
Vorm nr. 141-20 / form nr. 141-20.
Vorm nr. 164-21 / form nr. 164-21.
Serie vazen.
Vaas met vorm nr. 20/30, serie: 'RELIEF', decor: 'Polar'.
Vaas met vorm nr. 20/50, serie: 'RELIEF', decor: 'Polar'.
Dümler & Breiden heeft een prachtige serie glazuren geproduceerd in haar glorietijd. Tot vandaag is er nog steeds heel weinig informatie over deze productie te vinden en zijn zo weinig van de decornamen bekend of decors hebben nooit een naam gekregen. Af en toe komt er ergens via een verzamelaar een oude catalogus boven water waardoor we weer wat meer te weten komen.
Dümler & Breiden has produced a wonderful series of glazes in its glory time. Until this day there is still very little information to be found about this production. Besides so few of the decoration names are known nor did decorations ever get a name. Occasionally an old catalogue pops up through a collector so we get to know a little more.
Dümler & Breiden has produced a wonderful series of glazes in its glory time. Until this day there is still very little information to be found about this production. Besides so few of the decoration names are known nor did decorations ever get a name. Occasionally an old catalogue pops up through a collector so we get to know a little more.
Vaas met vorm nr. 310-15 / Vase with form nr. 310-15.
Vaas met vorm nr. 334-21 / Vase with form nr. 334-21.
Schaal zonder vorm nr. Diameter: 29cm / Dish without form nr. Diameter: 29cms.
Vaas met vorm nr. 103-15 / vase with form nr. 103-15.
Vaas met vorm nr. 103-18 / vase with form nr. 103-18.
Vaas met vorm nr. 150-20 / vase with form nr. 150-20.
Vaas met vorm nr. 335-18, vase with form nr. 335-18.
Vaas met vorm nr. 172-25, vase with form nr. 172-25.
Vaas met vorm nr. 103-15, vase with form nr. 103-15.
Vaas met vorm nr. 118-20, vase with form nr. 118-20.
Vazen met vorm nr. 128-15.
Vaas met vorm nr. 135-15.
Vaas met vorm nr. 346-22 / vase with form nr. 346-22.
|
Vaas met vorm nr. 10/14.
Vaas met vorm nr. 324-21.
Vaas met vorm nr. 172-25.
Vier vazen met vorm nr. 303-16 / four vases with form nr. 303-16.
Vazen met vorm nr. 303-16 / vases with form nr. 303-16.
L-R: vorm nr./ form nr. 135-23, 303-16 en 147-35
Vaas met vorm nr. 147-25.
Vaas met vorm nr. 153-13.
Vaas met vorm nr. 153-11.
Vazen met vormnr. 375-18.
Vazen met vormnr. 320-25.
Vaas met vormnr. 116/17.
De meeste vazen hebben aan de onderkant een merk van twee gekruiste zwaarden met de letters D en B als de pommels. Meestal is ook aangegeven Höhr-Grenzhausen of alleen Höhr en soms Germany. Er werd geen West of W. gebruikt. Aan het eind van de 70-er jaren stopte men met het ingedrukte merk en werd alleen het vorm nr. in de onderkant gedrukt. Daarbij werd een papieren label met de gekruiste zwaarden en de plaatsnaam Höhr op de vaas geplakt.
Foto 1, 3 en 4(L-R) : papieren label dat in de jaren-80 werd gebruikt,
Foto 2 : zilverfolie label.
Most vases have a brand od two crossed swords with the letters D and B as their pommels. Mostly Höhr-Grenzhausen is indicated or sometimes just Höhr and at times Germany.
West or W. were not used. At the end of the 70s they did not continue the ingrained brand and simply the shape number was ingrained at the bottom. With this a paper label with the crossed swords and the town name Höhr was glued to the vase.
Photograph 1, 3, and 4 (L-R) : paper label as used in the 80-s,
Photograph 2 : silver foil label.