Ruscha-Keramik.
Ruscha-Keramik werd opgericht in 1905 door Georg Schardt en heette oorspronkelijk Klein & Schardt. Het bedrijf werd gevestigd in Rheinbach. In 1948 nam zijn zoon Rudolf Schardt het bedrijf over en noemde het toen Ruscha. Ruscha was één van de leidende fabrieken in de 'gouden eeuw' van het keramiek- tijdperk. Zij produceerde topstukken van zowel vazen als wandtegels. Er werden in de jaren-70 wandtegels ontworpen met uitgesproken lava glazuren. Deze prachtige expressieve vormen werden gemaakt voor zowel binnen- als buitentoepassing.
In 1955 telde de onderneming 150 werknemers waarvan er 40 op de decoratie-afdeling werkten.
De belangrijkste ontwerpers waren: Cilli Wörsdörfer, zij werkte bij Ruscha van 1952 tot eind 1954 (decoren: Domino en Milano). Kurt Tschörner, hij ontwierp voor Ruscha de kruikvaas '313' in 1954 en deze werd in ontelbare verschillende decoren geproduceerd tot het sluiten van de firma. Klaus Kerwer, hij was halverwege de jaren-50 verantwoordelijk voor het ontwerp van de meeste vormen. Hanns Welling, hij kreeg in 1956 de leiding over de decoratie-afdeling en ontwierp tot zijn vertrek in 1958 een veelvoud aan vormen en decoren en breidde het assortiment uit met kleurrijk gedecoreerd Engobe-keramiek. Zijn opvolger het volgende jaar was Gerda Heuckeroth, zij werkte bij Ruscha tot 1962 en stapte daarna over naar Ceramano. Adele Bolz, was in dienst van 1959 tot 1963, zij breidde het assortiment uit met talrijke nieuwe motieven- en decorvarianten. Heinz Siery, hij werkte als zelfstandig werknemer en droeg voor een heel belangrijk deel bij tot het totaalbeeld van het Ruscha-keramiek.
Net als andere keramiek bedrijven werden vormnummers opnieuw gebruikt voor andere modellen, wat erg verwarrend kan zijn.
Ruscha sloot haar deuren in 1996.
In 1955 telde de onderneming 150 werknemers waarvan er 40 op de decoratie-afdeling werkten.
De belangrijkste ontwerpers waren: Cilli Wörsdörfer, zij werkte bij Ruscha van 1952 tot eind 1954 (decoren: Domino en Milano). Kurt Tschörner, hij ontwierp voor Ruscha de kruikvaas '313' in 1954 en deze werd in ontelbare verschillende decoren geproduceerd tot het sluiten van de firma. Klaus Kerwer, hij was halverwege de jaren-50 verantwoordelijk voor het ontwerp van de meeste vormen. Hanns Welling, hij kreeg in 1956 de leiding over de decoratie-afdeling en ontwierp tot zijn vertrek in 1958 een veelvoud aan vormen en decoren en breidde het assortiment uit met kleurrijk gedecoreerd Engobe-keramiek. Zijn opvolger het volgende jaar was Gerda Heuckeroth, zij werkte bij Ruscha tot 1962 en stapte daarna over naar Ceramano. Adele Bolz, was in dienst van 1959 tot 1963, zij breidde het assortiment uit met talrijke nieuwe motieven- en decorvarianten. Heinz Siery, hij werkte als zelfstandig werknemer en droeg voor een heel belangrijk deel bij tot het totaalbeeld van het Ruscha-keramiek.
Net als andere keramiek bedrijven werden vormnummers opnieuw gebruikt voor andere modellen, wat erg verwarrend kan zijn.
Ruscha sloot haar deuren in 1996.
Ruscha-Keramik.
Ruscha-Keramik was founded in 1905 by Georg Schardt and was originally named Klein & Schardt. The concern was established at Rheinbach. In 1948 his son Rudolf Schardt took over the business and called it Ruscha. Ruscha was one of the leading factories in the ‘golden age’ of the ceramics era. It manufactured masterpieces in both vases and wal tiles. In the 70s wall tiles were designed with distinct lava glazes. These beautiful expressive shapes were manufactured for both indoor and outdoor applications.
In 1955 the firm employed 150 people and among them were 40 that worked at the decoration department.
The most important designers were Cilli Wörsdörfer, she worked at Ruscha from 1952 until the end of 1954 (decors: Domino and Milano). Kurt Tschörner, he designed for Ruscha the jugvase '313' in 1954 and it was produced in numerous different decors until the end of the firm. Klaus Kerwer, during the mid 1950's he was responsible for designing most of the forms. Hanns Welling, 1956 he became in charge of the design department. He designed a numerous amount of forms and decors and extended the collection with the colorfully decorated Engobe-ceramics. His successor the next year was Gerda Heuckeroth, she worked for Ruscha until 1962 and after that she went to Ceramano. Adele Bolz, she served from 1959 until 1963. Zij extended the collection with numerous new designs and decors. Heinz Siery, he served as a self-employed worker and he contributed to an important extent in the overall image of Ruscha ceramics.
Just like other ceramics concerns shape numbers were again used for other designs, which can be very confusing.
Ruscha closed its doors in 1996.
In 1955 the firm employed 150 people and among them were 40 that worked at the decoration department.
The most important designers were Cilli Wörsdörfer, she worked at Ruscha from 1952 until the end of 1954 (decors: Domino and Milano). Kurt Tschörner, he designed for Ruscha the jugvase '313' in 1954 and it was produced in numerous different decors until the end of the firm. Klaus Kerwer, during the mid 1950's he was responsible for designing most of the forms. Hanns Welling, 1956 he became in charge of the design department. He designed a numerous amount of forms and decors and extended the collection with the colorfully decorated Engobe-ceramics. His successor the next year was Gerda Heuckeroth, she worked for Ruscha until 1962 and after that she went to Ceramano. Adele Bolz, she served from 1959 until 1963. Zij extended the collection with numerous new designs and decors. Heinz Siery, he served as a self-employed worker and he contributed to an important extent in the overall image of Ruscha ceramics.
Just like other ceramics concerns shape numbers were again used for other designs, which can be very confusing.
Ruscha closed its doors in 1996.
Vaas met vorm nr. 313 / vase with form nr. 313.
Ontwerp van / design by: Kurt Tschörner, ca. 1960.
Er zijn twee versies van deze vaas met vormnummer 313. Het model dat hierboven afgebeeld is het ontwerp dat stamt uit de jaren 60. Het oorspronkelijke model dat ontworpen is in 1954 door Kurt Tschörner heb ik niet in mijn verzameling maar een voorbeeld is hiernaast afgebeeld.
De nieuwe versie van de 313 is iets groter maar minder elegant en het hengsel is dikker en daardoor minder gevoelig voor breuk. Waarschijnlijk is de vorm aangepast omdat de oude aan aantal lastige details had, waardoor het moeilijk uit de gietvorm los kwam. Door het succes van dit model heeft men de vorm moeten wijzigen zodat de productie kon toenemen. De kruikvaas is geproduceerd in ontelbare verschillend decoren tot het sluiten van de firma.
Met dank aan: Forrest Poston.
There are two versions of this vase with formnumber 313. The model on the pictures above (the browm vase) is the design that dates from the 60-ies. The original model, that was designed in 1954 by Kurt Tschörner is not in my collection but an example is on the picture above (blue one).
The new 313 is somewhat taller and less elegant and the handle is thicker wich makes it less sensitive for breaking. Probably they adapted the original form because several of the angles were such that they probably didn’t come out of the mold well on a regular basis. Because of the succes of the 313 it may have been the need to produce greater quantity that required the redesign. The jugvase has been produced in numerous various decors until the closing of the firm.
Thanks to: Forrest Poston.
De nieuwe versie van de 313 is iets groter maar minder elegant en het hengsel is dikker en daardoor minder gevoelig voor breuk. Waarschijnlijk is de vorm aangepast omdat de oude aan aantal lastige details had, waardoor het moeilijk uit de gietvorm los kwam. Door het succes van dit model heeft men de vorm moeten wijzigen zodat de productie kon toenemen. De kruikvaas is geproduceerd in ontelbare verschillend decoren tot het sluiten van de firma.
Met dank aan: Forrest Poston.
There are two versions of this vase with formnumber 313. The model on the pictures above (the browm vase) is the design that dates from the 60-ies. The original model, that was designed in 1954 by Kurt Tschörner is not in my collection but an example is on the picture above (blue one).
The new 313 is somewhat taller and less elegant and the handle is thicker wich makes it less sensitive for breaking. Probably they adapted the original form because several of the angles were such that they probably didn’t come out of the mold well on a regular basis. Because of the succes of the 313 it may have been the need to produce greater quantity that required the redesign. The jugvase has been produced in numerous various decors until the closing of the firm.
Thanks to: Forrest Poston.
Wandtegel met afbeelding van seringenbloesem, nr.767, afm. 37 x 23 cm.
Wandschotel. Decor: 'Maske', origineel ontwerp van Hanns Welling uit 1956.
Wallplate. Decor; 'Maske', original design from Hanns Welling from 1956.
Vaas met vorm nr. 349.
Vaas met vorm nr. 876.
Vaas met vorm nr. 801.
Vaas met vorm nr. 342/4.
Bij deze vazen bestaat het vorm nr. uit drie getallen met daar achter een getal (1 t/m 5) dat de grootte aangeeft.
With these vases the shape number consists of three digits, followed by a figure (1 up to 5) indicating its size.
Hieronder: een foto van een bladzijde uit een oude catalogus van Ruscha. Bovenaan staat afgebeeld
model 342.
Underneath: a Photograph of a page from an old Ruscha catalogue. Top: shape number 342.
With these vases the shape number consists of three digits, followed by a figure (1 up to 5) indicating its size.
Hieronder: een foto van een bladzijde uit een oude catalogus van Ruscha. Bovenaan staat afgebeeld
model 342.
Underneath: a Photograph of a page from an old Ruscha catalogue. Top: shape number 342.
Hierboven: een afbeelding van een aantal vazen(links) dat afgewerkt is met decor 'Napoli'.
De vaas met vorm nr. 342/4, die helemaal bovenaan is afgebeeld, kostte destijds dus 9.50 Duitse marken.
Above: a picture of a number of vases (left) finished off in decoration ‘Napoli’.
The vase with shape number 342/4, depicted at the very top, cost 9,50 German Marks at the time.
De vaas met vorm nr. 342/4, die helemaal bovenaan is afgebeeld, kostte destijds dus 9.50 Duitse marken.
Above: a picture of a number of vases (left) finished off in decoration ‘Napoli’.
The vase with shape number 342/4, depicted at the very top, cost 9,50 German Marks at the time.
Vaas met vorm nr. 342/3.
Vaasje met vorm nr. 321/1. Hoogte: 10,5 cm.
Vaas met vorm nr. R-26.
Vaas met vorm nr. 814.
Vaas met vorm nr. R-12.
Wandtegel uit de zwarte serie met nr. 734/1. Wall tile from the black series with form nr. 734/1.
Decor: 'Katzen', catalogus 60-er jaren. Decorname: 'Katzen', documented in a catalogue from 1960-ies.
Twee wandtegels uit de witte serie met nr. 734/1. Two wall tiles from the white series with form nr. 734/1.
Boven: decor 'Koralle'. Onder: decor 'Rotwild'. Top: decorname 'Koralle'. Below: decorname 'Rotwild'.
Hieronder twee afbeeldingen van een bladzijde uit een catalogus van Ruscha. Op de linker afbeelding is te zien nr. 5 en nr. 7 als bovenstaande tegels. Rechts is de verklaring van de nrs: nr. 5 is wandtegel met
nr. 734/1, afmetingen: 29 x 11 cm, decornaam: 'Koralle' en nr. 7 heeft als decornaam: 'Rotwild'.
Underneath two pictures of a page from a Ruscha catalogue. The picture on the left shows number 5 and number 7 as the tiles above. On the right the explanation of the numbers: number 5 is wall tile with the number 734/1, size: 29 x 11 cm, decoration name: ‘Koralle’ and number 7 with the decoration name: ‘Rotwild’.
nr. 734/1, afmetingen: 29 x 11 cm, decornaam: 'Koralle' en nr. 7 heeft als decornaam: 'Rotwild'.
Underneath two pictures of a page from a Ruscha catalogue. The picture on the left shows number 5 and number 7 as the tiles above. On the right the explanation of the numbers: number 5 is wall tile with the number 734/1, size: 29 x 11 cm, decoration name: ‘Koralle’ and number 7 with the decoration name: ‘Rotwild’.
Wandtegel met vorm nr. 734/0. Wall tile with form nr. 734/0.
Dierfiguur: Stier, hoogte: 23cm.
Hieronder twee afbeeldingen van een bladzijde uit een catalogus van Ruscha. De stier is afgebeeld in twee verschillende hoogtes.
Underneath two pictures of a page from a Ruscha catalogue. The bull has been depicted in two different heights.
Underneath two pictures of a page from a Ruscha catalogue. The bull has been depicted in two different heights.
Afbeelding uit een Ruscha-catalogus: enkele vazen en de stier uitgevoerd in het veelgevraagde decor: 'Vulcano', ca.1958.
Picture from a Ruscha catalogue: some vases and the bull produced in the popular decoration: ‘Vulcano’, ca. 1958.
Picture from a Ruscha catalogue: some vases and the bull produced in the popular decoration: ‘Vulcano’, ca. 1958.
Wandtegel. Decor: 'Sonnenblume'.
Onder: afbeelding uit een Ruscha catalogus.
Nr. 2 is de tegel met nr. 793 en heeft als decornaam 'Sonnenblume'.
Underneath: picture from a Ruscha catalogue.
Number 2 is tile number 793 with the decoration name ‘Sonnenblume’.
Nr. 2 is de tegel met nr. 793 en heeft als decornaam 'Sonnenblume'.
Underneath: picture from a Ruscha catalogue.
Number 2 is tile number 793 with the decoration name ‘Sonnenblume’.
Nr. 8 op bovenstaande foto.
Wandtegel met nr. 792, decornaam: 'Reiher' (reiger). Number 8 on the picture above. Wall tile number 792, decoration name: ‘Reiher’ (heron). |
Nr. 4 op bovenstaande foto. Wandtegel met nr. 792, decornaam: 'Tülpe gelb'. Number 4 on the picture above. Wall tile number 792, decoration name: ‘Tülpe gelb’. |
Nr. 7 in de catalogus-foto. Wandtegel met nr. 792, decornaam: 'Kranich' (kraanvogel).
Nr. 7 on the catalogue-picture above. Wall tile number 792, decoration name: 'Kranich' (crane).
Vaas met vorm nr. 843/1. Decor: 'Kreta'.
Afbeelding uit een Ruscha catalogus van een aantal vazen dat uitgevoerd is in het decor 'Kreta'.
Picture from a Ruscha catalogue of a number of vases produced in the decoration ‘Kreta’.
Picture from a Ruscha catalogue of a number of vases produced in the decoration ‘Kreta’.
Hieronder een afbeelding uit een Ruscha catalogus uit 1960 met een kleine variatie van het decor 'Kreta'.
Below a picture from a Ruscha catalogue from 1960 with a slight variation of the decor 'Kreta'.
Hieronder een afbeelding uit een Ruscha catalogus uit 1960 met een kleine variatie van het decor 'Kreta'.
Below a picture from a Ruscha catalogue from 1960 with a slight variation of the decor 'Kreta'.