Scheurich.
Alois Scheurich en zijn neef Fridolin Greulich richtten in 1928 een groothandel in glas, porselein en keramiek op in Schneeberg bij Amorbach. In 1938 vestigde Scheurich zich in Kleinheubach (70 kilometer ten zuidoosten van Frankfurt). Hier bestaat de firma nog steeds. In 1948 begon men met de fabricage van huishoudkeramiek. In 1954 stopte Scheurich met de groothandelsactiviteiten en werd de firma Scheurich KG Keramikfabrik opgericht. Men richtte zich helemaal op het zelf vervaardigen van keramiek. Aanvankelijk maakten ze vooral sierkeramiek voor jaarmarkten. Vervolgens stapte men over op de produktie van vazen, figuren, schalen, wandtegels en lampvoeten.
Scheurichs hegemonie begon aan het eind van de jaren zestig. Scheurich hield zijn prijzen laag en gecombineerd met in de smaak vallende designs zorgde dat voor een miljoenenomzet. De strategie van Scheurich daarbij was even simpel als doeltreffend: dezelfde modellen werden telkens van andere decoraties voorzien. De ontwerpen werden twee maal per jaar aan de veranderende smaak van het publiek aangepast. De belangrijkste ontwerpers waren: Heinz Siery, A. Seidel, Monica Schödel-Müller, Werner Nowka.
De meest succesvolle vaasmodellen zijn er in tientallen glazuuruitvoeringen (decors). Heinz Siery ontwierp vaasmodel 271-22 in 1959 en die ging decennia lang met de mode mee. Een andere belangrijke designer voor de vormen was A. Seidel. De belangrijkste designer voor de glazuren was Oswald Kleudgen. Enkele bekende motieven zijn Montignac (1972-1973; handgeschilderd), Amsterdam (uienmotief/Zwiebeldekor; 1974-1975), zie foto's hieronder.
In 1928 Alois Scheurich and his cousin Fridolin Greulich founded a wholesale trade in glass, China and ceramics in Schneeberg near Amorbach. In 1938 Scheurich established its concern in Kleinheubach (70 km south east of Frankfurt). The business is still in existence to this day. In 1948 the manufacture of Household ceramics was started. In 1954 Scheurich ceased wholesale activities and established the Scheurich KG Keramikfabrik concern. It was directed completely to the self-manufacture of ceramics. At first they mainly produced decorative ceramics for fairs. Subsequently they switched to the production of vases, figures, dishes, wall tiles and lamp bases.
Scheurich’s hegemony started towards the end of the 60s.
Scheurich kept its prices low, and combined with the especially appreciated designs, catered for a several-millions’-worth-turnover. Scheurich’s strategy in this was as simple as effective: the same shapes were provided with varying decorations. Twice a year the designs were adapted to the changing taste of the public. The most important designers were: Heinz Siery, A. Seidel, Monica Schödel-Müller, Werner Nowka.
The most successful vase shapes occur in dozens of glaze versions (decorations). Heinz Siery designed vase shape 271-22 in 1959. This fashion-led style lasted for decades. Another important shape designer was A.Seidel. The main glaze designer was Oswald Kleudgen. Some well-known patterns are Montignac (1972-1973; hand painted), Amsterdam (onion pattern/Zwiebeldekor; 1974-1975), see photographs underneath.
Vorm nr. / form nr. L: 206-27, M: 271-22, R: 275-28.
L-R vorm nr. / form nr: 404-26, 297-26, 242-22, 413-20.
Vazen met vorm nr. 517-30 / vases with form nr. 517-30.
Vazen met vorm nr. 242-22 / vases with form nr. 242-22.
Vazen uit de 'Facette'-serie / vases from the 'Facette'-series.
Vaas met vorm nr. 547-30 / vase with form nr. 547-30. Geproduceerd in 1966-67 / produced from 1966-67.
Vazen met vorm nr. 400-22 / vases with form nr. 400-22.
Vazen met vorm nr. 407-35 / vases with form nr. 407-35.
Serie vazen / series of vases.
Vazen met vorm nr. 269-18 / vases with form nr. 269-18.
Vazen met vorm nr. 550-10 / Vases with form nr. 550-10.
Vazen met vorm nr. 201-18 / Vases with form nr. 210-18.
Vazen met vorm nr. 404-26 / vases with form nr. 404-26.
Vazen met vorm nr. 428-26 / vases with form nr. 428-26.
Scheurich & Greulich, vorm nr. 241-20 / Scheurich & Greulich, form nr. 241-20.
Scheurich & Greulich, vaas met vorm nr. 263. Scheurich & Greulich, vase with form nr. 263.
Hoogte / Height: 17cm.
Scheurich & Greulich, vaas met vorm nr. 230/15 / Scheurich & Greulich, vase with form nr. 230/15.
Vaas met vorm nr. 267-18, van S&G: Scheurich & Greulich, decor: 'Bambus'.
Vaas met vorm nr. 259-14, decor: 'Bambus'.
Scheurich & Greulich?
Het toekennen van keramiek aan Scheurich en Greulich is niet altijd eenvoudig. S&G bestond tot ca. 1955 en reeds in 1953 werd Scheurich KG opgericht. Men kan hier slechts een vloeiende overgang vermoeden. Zo kon het voorkomen dat men twee vazen met een identiek vormnummer met een S&G label of een Scheurich label tegenkwam. Waarschijnlijk werden vooral populaire vormen over een tijdsperiode van minstens 10 jaar geproduceerd en met veel verschillende decors uitgevoerd, die telkens aan de smaak van de tijd werden aangepast.
Het merk 'Foreign' op de bodem van een vaas duidt op een productie tijdens de jaren-50. In deze tijd werd veel keramiek slechts van dit merk voorzien om te verhullen dat het om een Duits product ging. Waarschijnlijk werden S&G producten alleen met een vormnummer uitgevoerd vaak aangevuld met een gestempeld 'Foreign' of met 'Foreign' en een vormnummer op de bodem, meegegoten met de mal. Vermoedelijk werden ze alleen voor de Duitse markt voorzien van een S&G-label.
Assigning ceramics to Scheurich and Greulich is not always simple. The S& G concern was in existence until about 1955 and as soon as 1953 the Scheurich KG was founded. Just a smooth transition can be presumed. Ans o it was that you could come across two vases with an identical shape number with either an S & G label or a Scheurich label.Most probably especially popular shapes were manufactured in a time span of at least 10 years in a lot of different decorations, everytime adapted to the taste of that time.
The brand ‘Foreign’ at the bottom of a vase indicates a production range during the 50s. In those days lots of ceramics were only provided with this brand to disguise that a German product was concerned. It can be assumed S & G products were only provided with a shape number, often with an additional stamp saying ‘Foreign’ or with ‘Foreign’ and a shape number, ingrained in the mould, on the bottom. Presumably strictly for the German market they were provided with an S & G label.
Het merk 'Foreign' op de bodem van een vaas duidt op een productie tijdens de jaren-50. In deze tijd werd veel keramiek slechts van dit merk voorzien om te verhullen dat het om een Duits product ging. Waarschijnlijk werden S&G producten alleen met een vormnummer uitgevoerd vaak aangevuld met een gestempeld 'Foreign' of met 'Foreign' en een vormnummer op de bodem, meegegoten met de mal. Vermoedelijk werden ze alleen voor de Duitse markt voorzien van een S&G-label.
Assigning ceramics to Scheurich and Greulich is not always simple. The S& G concern was in existence until about 1955 and as soon as 1953 the Scheurich KG was founded. Just a smooth transition can be presumed. Ans o it was that you could come across two vases with an identical shape number with either an S & G label or a Scheurich label.Most probably especially popular shapes were manufactured in a time span of at least 10 years in a lot of different decorations, everytime adapted to the taste of that time.
The brand ‘Foreign’ at the bottom of a vase indicates a production range during the 50s. In those days lots of ceramics were only provided with this brand to disguise that a German product was concerned. It can be assumed S & G products were only provided with a shape number, often with an additional stamp saying ‘Foreign’ or with ‘Foreign’ and a shape number, ingrained in the mould, on the bottom. Presumably strictly for the German market they were provided with an S & G label.
Vaas met vorm nr. 258, van Scheurich & Greulich.
Vase with shape no. 258, Scheurich & Greulich.
Vaas met vorm nr. 407/35 Vase with shape nr. 407/35.
Vaas met vorm nr. 238/14 Vase with shape nr. 238/14.
Vazen met vorm nr. 407/35 Vases with shape nr. 407/35.
Vaas met vorm nr. 423-18.
Vazen met vorm nr. 408-40.
Decor: Amsterdam (uienmotief).
Serie vazen met decor 'Amsterdam'.
decor:Fabiola
Decor: Fabiola (donkerbruin-rood overloopglazuur).
Decor: Jura (fossielen/ammonietenmotief).
Vaas met vorm nr. 482-28.
|
Sommige designs werden speciaal voor exportdoeleinden gemaakt; op de bodem van die vazen staat geen West Germany, maar 'foreign'. Toch kwamen ook vazen met 'foreign' op de thuismarkt terecht. De vazen werden bij 1000 graden gebakken en kwamen uit gietvormen. De meest extreme glazuren en patronen bleven in West-Duitsland. Rode en oranje vazen werden het beste verkocht. Gele en paarse minder. Grote vloervazen kostten 40-50 Deutsche Mark per stuk en waren te koop in de warenhuizen Karstadt en Kaufhof. Van elke vaas zijn minstens 500 stuks vervaardigd. In de jaren tachtig begon Scheurich met het maken van bakvormen, tafelgrills en terracotta ovenschalen. In de jaren negentig komen daar ook allerhande schaaltjes bij in de 'Pop Keramik'-serie; die fröhliche Bananen-Schale, die herzlich schöne Schlecken Schale, die Knusper-, Knabber-, Bonbon-Birne (9,95 gulden per stuk bij Blokker; 4 euro). Scheurich heeft nu als motto 'mode voor planten' en komt daarom met vier seizoenscollecties per jaar. Het glazuurbakken van de vazen en potten vindt plaats in Kleinheubach. Enkele modellen worden in het buitenland gekocht en in de fabriek verfijnd. De firma is vooral te vinden op beurzen in Amerika, Italië en Duitsland om hun waren te verkopen aan winkelketens. Er werkten in 2009 350 medewerkers Scheurich is zelf niet in het bezit van elke vaas die het ooit gemaakt heeft. De recepturen voor de glazuren zijn wel bewaard gebleven, deels met foto, deels met namen van de desbetreffende vaas erbij. Some designs were especially manufactured for export purposes; at the bottom of those vases we will no read the text ‘W Germany’ but ‘foreign’. Yet, also ‘foreign’ vases ended up in the home market. The vases were fired in the kiln at a temperature of 1000 degrees and were released fom moulds. The most extreme glazes and patterns stayed in Germany. Red and orange vases sold best. Yellow and purple sold less. Large floor vases cost about 40-50 German Marks each. They were available at department stores like Karstadt and Kaufhof. At least 500 copies of each vase were manufactured. In the 80s Scheurich started making baking moulds, table grills and terra cotta oven dishes. In the 90s to be followed by all kinds of small dishes in the ‘Pop Keramik’-series: Die fröhliche Bananen Schale, die herzlich schöne Schlecken Schale, die Knusper-, Knabber- , Bonbon-Birne (9,95 Dutch guilders (4 Euros) at Blokker, a Dutch Household shop). Scheurich now has as its motto ‘fashion for plants’, therefore has 4 season’s collections per year. Glazing vases and flower pots takes place in Kleinhaubach. A few shapes are bought abroad and refined in the factory. The concern is mainly present at fairs in the U.S., Italy and Germany to sell their articles to chain stores. In 2009 they employed 350 people. Scheurich itself does not possess each and every vase it has ever manufactured. The formularies for the glazes however, have been retained, partly with the help of photographs, partly with the names of the relevant vase. |
Serie vazen met vorm nr. 549-21.
Hieronder ziet u een fragment van de Facebook groep 'Fat Lava Lovers' waarop ik bovenstaande foto heb geplaatst. Heinz Siery, de creatieve man van het 'West Germany keramiek', gaf zijn reactie op deze foto:
Angelo de Boer
8 oktober om 18:18 Scheurich, form nr. 549-21.
LeukMeer reacties weergeven
Opmerking plaatsen
11Arjen Boer, Colleen Krzempek en 9 anderen
Opmerkingen
Heinz Siery von mir
Leuk
· Beantwoorden · 18 minuten
Verwijderen
Angelo de Boer Alle Dekoren meinen Sie?
Leuk
· Beantwoorden · 16 minuten
Beheren
Heinz Siery nein, nur die Formen, Angelo de Boer
Leuk
· Beantwoorden ·
1
· 14 minuten
Verwijderen
Angelo de Boer Die Dekoren waren die damals impulsive Ideeën?
Leuk
· Beantwoorden · 12 minuten
Beheren
Heinz Siery nein, sie mussten zu den Formen passen, sonst hätte ich sie nicht zu gelassen!
Leuk
· Beantwoorden · 6 minuten
Verwijderen
Angelo de Boer Meinen Sie das man zuerst verschiedene Proben gemacht hat?
Leuk
· Beantwoorden · 5 minuten
Beheren
Heinz Siery genau, etliche!
Leuk
· Beantwoorden · 3 minuten
Verwijderen
Angelo de Boer Das ist wichtige Information! Danke.
Leuk
· Beantwoorden · Zojuist
vorm nr. 523-18 vorm nr. 549-21 vorm nr. 275-20
Vazen met vorm nr. 215-18.
Grote vloervaas met vorm nr. 286-42.
Vaas met vorm nr. 203-32.
Vaas met vorm nr. 419-25 / vase with form nr. 419-25. Decor: 'Prisma'.
Decor: 'Prisma'.
Scheurich is nu ook de eigenaar van de naam Ruscha, maar niet van de originele mallen er van.
De firma heeft geen winkel in de fabriek, maar in Kleinheubach bevindt zich 'der Keramik Basar' aan de Bahnhofstraße 12 en daar is een groot assortiment Scheurich-vazen en bloempotten te koop. In Nederland was huishoudfirma Blokker tot circa 2006 de verkoper van Scheurich-bloempotten. Anno 2010 verkopen o.a. de acht vestigingen van tuincentrum Ranzijn hedendaags Scheurich keramiek.
Signatuur: Scheurich maakt altijd gebruik van witte klei. De vazen zijn gesigneerd met ' W.GERMANY ' of ' WEST GERMANY' gevolgd door drie cijfers (die het modelnummer duiden), een streepje en twee cijfers (die de hoogte van de vaas aangeven). Rond 1990 wordt 'WEST GERMANY' gewijzigd in 'Made in GERMANY' en dat zowel op de vaasvoet als op de gebruikte sticker. Het is niet mogelijk om de vazen te dateren aan de hand van de nummering, omdat nummers vaak hergebruikt zijn en niet oplopend zijn toegepast.
Nowadays Scheurich also owns the brand name Ruscha, however it is not in the possession of Ruscha’s original moulds.
The concern does not have a shop in the factory, but in Kleinheubach you will find ‘der Keramik Basar’ in Bahnhofsrasse 12 where a large production range of Scheurich vases and flower pots are for sale. In the Netherlands the Blokker household concern was the one who sold Scheurich flower pots until about 2006. In the year 2010 the eight branches of garden centre Ranzijn among others sell contemporary Scheurich ceramics.
Signature: Scheurich always applied white clay. The vases have been signed with either 'W.Germany' or 'WEST GERMANY' followed by three digits (indicating the shape number). By 1990 'WEST GERMANY' would be changed into 'Made in GERMANY' which is indicated both on the foot of the vase and on the applied sticker. Dating the vases is not possible on the basis of numbering, because numbers have often been reused and have not been applied consecutively.
|
|
Labels tijdlijn / labels timeline. Met dank aan / thanks to Gunnar Rådberg.
Serie vazen
Vaas met vorm nr. 268-23.
Detail decor 'Inka'.
Labels van scheurich:
Foto links: Zilverfolie label. Gebruikt gedurende jaren 50 tot begin jaren 60.
Foto midden:'West Keramik' was...
Foto rechts: Papieren label. Gebruikt van midden jaren 70 tot midden jaren 80.
Serie vazen met decor 'Koralle' / Series of vases with decor 'Koralle'.
Serie vazen met decor 'Lora'.
Serie vazen met vorm nr. 231-15 / series of vases with form nr. 231-15.
Vaas met vorm nr. 238-14.
Vazen met vorm nr. 523-18.
Vaas met vorm nr. 496-18.
Serie vazen met vorm nr. 213-20.
Serie vazen met decor 'Foligno'. *
*: met dank aan Kevin Graham. Hij heeft veel onderzoek verricht naar de decornamen van deze vazen.
*: many thanks to Kevin Graham. He did a lot of research to decornames of these vases.
Auteur van: From Spritzdekor to Fat Lava Vol 1, 2 & 3;
West & East German Pottery (marks, form numbers & decors Vol 1,2,3 & 4;
BauHaus Generated (German Studio, Atelier & Töpferei) 1930 to 2011;
Just Marks (German Studio marks);
Quick Guide to German Pottery;
Just Decors (German Pottery & Porcelain);
Collectors Guide to Carstens Tönnieshof, Ceramano, Scheurich, Ruscha, ES-Keramik, Bay Keramik, Dümler & Breiden, Jasba, Jopeko, KMK, Ü-Keramik.
Vaas met vorm nr. 289-15.
Vaas met vorm nr. 489-23.
Serie vazen met decor 'Prisma'.
Vazen met vorm nr. 522.
Serie vazen met vorm nr. 517-30.
Vorm nr. 203 26.
Grote vloervazen van Scheurich.
Enkele details
Decor: 'Regenbogen'.
Vorm nr. 242-22 Vorm nr. 205-32
Kleinste vazen van Scheurich.
Vazen met vorm nr. 208, 291 en 523.
Drie vazen met vorm nr. 493-27.
Vaas met vorm nr. 281-30.
Vazen met vorm nr. 242-22.
Van L-R: vaas met vorm nr. 414-16 en vorm nr. 242-22.
Vazen met vorm nr. 242-22. Vases with form nr. 242-22.
Vazen met vorm nr. 517-30.
Serie vazen:
Serie vazen met vorm nr. 275.
Enkele details:
Vazen met vorm nr. 206-27.
Enkele details:
Vazen met vorm nr. 407-35.
Serie 'pompoen'-vazen:
Serie vazen met vorm nr. 271-22. Ontwerp: Heinz Siery.
Bij de meeste modellen die Heinz Siery ontworpen ontbreekt het aan modieuze extravagantie, maar zij onderscheiden zich door harmonie in vorm. De waardering voor zijn vazen is niet in de laatste plaats ontstaan door de toepassing van de 'gouden snede'. Bij het vaasje met vorm nr. 271-22 komt dit naar voren als men kijkt naar de opdeling van de vaasbody, de verhouding van de diameter van de rand tot die van de voetring en de proporties van het hengsel.
Deze vaas is uitgevoerd in meer dan 250 afwerkingen en was een van de meest succesvolle modellen van die tijd. Het effect van harmonieuze proporties wordt bij dit model versterkt door de afgeschuinde opening en het deel van het puntige hengsel dat afloopt met de zelfde hoek in tegengestelde richting.
Alle modellen in de nieuwe reeks van vormen hadden gladde en grote oppervlakken zodat het makkelijk was om een grote variatie van decoraties aan te brengen. Het gevolg hiervan was dat talrijke grote series van nieuwe modellen uitgebracht werden.
Most shapes that Heinz Siery designed lack fashionable extravagance, but they distinguish themselves by harmony in their shapes. Appreciation for his vases not in the least originated by the application of the harmony of ‘the golden mean’. With the small vase shape no. 271-22 this is striking when looking at compartmentalisation of the body of the vase, the proportion of the diameter from the brim to the foot ring, and the handle proportions.
This vase has been executed in more than 250 finishes. At the time it was one of the most successful shapes. The effect of harmonious proportions in this shape is enhanced by the bevelled opening of the vase and part of the pointed handle sloping in the same angle in opposite direction.
All shapes in the new series of shapeshad smooth and large surfaces to enable application of a great variety of decorations. Consequently numberless large ranges of new shapes were put on the market.
Deze vaas is uitgevoerd in meer dan 250 afwerkingen en was een van de meest succesvolle modellen van die tijd. Het effect van harmonieuze proporties wordt bij dit model versterkt door de afgeschuinde opening en het deel van het puntige hengsel dat afloopt met de zelfde hoek in tegengestelde richting.
Alle modellen in de nieuwe reeks van vormen hadden gladde en grote oppervlakken zodat het makkelijk was om een grote variatie van decoraties aan te brengen. Het gevolg hiervan was dat talrijke grote series van nieuwe modellen uitgebracht werden.
Most shapes that Heinz Siery designed lack fashionable extravagance, but they distinguish themselves by harmony in their shapes. Appreciation for his vases not in the least originated by the application of the harmony of ‘the golden mean’. With the small vase shape no. 271-22 this is striking when looking at compartmentalisation of the body of the vase, the proportion of the diameter from the brim to the foot ring, and the handle proportions.
This vase has been executed in more than 250 finishes. At the time it was one of the most successful shapes. The effect of harmonious proportions in this shape is enhanced by the bevelled opening of the vase and part of the pointed handle sloping in the same angle in opposite direction.
All shapes in the new series of shapeshad smooth and large surfaces to enable application of a great variety of decorations. Consequently numberless large ranges of new shapes were put on the market.
Serie vazen met decor: "Hellas".
Met dank aan Kevin Graham, auteur van het boek "Just Decors".
Serie vazen met vorm nr. 216-20:
Vazen met vorm nr. 529-18 en -25.
Bijzondere glazuren, vazen met vorm nr. 231-15. Zie ook hierboven: 529-18.
Special glazes, vases with shape nr. 231-15. Also see above: 529-18.
Vazen met vorm nr. 238-14 / Vases with shape nr. 238-14.
Vazen met vorm nr. 523-18 en -21.
Vaas met vorm nr. 278/35.
Vaas met vorm nr. 210-18.
Vaas met vorm nr. 210-18 (links) en vorm nr. 414-16.
Serie vazen met vorm nr. 414-16. Serie of vases with shape nr. 414-16.
Dit ei-vormige vaasje werd in de jaren-50 door Heinz Siery ontworpen en pas begin jaren-60 geproduceerd.
This egg-shaped vase was designed by Heinz Siery in the 1950s and produced from the early 1960s.
This egg-shaped vase was designed by Heinz Siery in the 1950s and produced from the early 1960s.
Vazen met hetzelfde vorm nr. als de vazen hierboven: vorm nr. 414-16. Dit vorm nr. werd opnieuw gebruikt.
Deze vazen werden later geproduceerd. Ontwerp komt uit de jaren-60.
Vases with the same shape nr. as the vases above: shape nr. 414-16. This shape nr. was reused.
These vases were produced several years later. Designed in the 60s.
Vaas met vorm nr. 242-22. Vaas met vorm nr. 523-18.
Vazen met vorm nr. 201.
Serie vazen met vorm nr. 206 en 209.
Vazen met vorm nr. 203.
Vazen met vorm nr. 401.
Twee vazen met vorm nr. 203-26.
Enkele details
Vazen met vorm nr. 209-18.
Vaas met vorm nr. 520-22.
Vazen met vorm nr. 549-21.
Serie vazen met vorm nr. 200-28.
Detail van vaas met decor 'Erika'.
Vazen met vorm nr. 529 .
Serie vazen met vorm nr. 205-32.
Vaas met vorm nr. 532-28.
Grote vloervaas met vorm nr. 424-58. Decor 'Bernina'.
Decor 'Bernina'. Met dank aan Kevin Graham, auteur van het boek ' Just Decors' .
Serie vazen met vorm nr. 239-41.
Vaas met vorm nr. 239-30 uit jaren-60 / vase with form nr. 239-30 from 1960-ies.
Decor: 'Ascona', vormontwerp door Heinz Siery, decor door Oswald Kleudgen /
Decor: 'Ascona', design by Heinz Siery, decor by Oswald Kleudgen.
Decor: 'Ascona', design by Heinz Siery, decor by Oswald Kleudgen.